Herhaalservice

Gebruikt u langdurige dezelfde medicijnen? De Herhaalservice is een gemakkelijke manier om uw medicijnen geleverd te krijgen. Met de Herhaalservice zorgen uw huisarts en apotheker samen voor uw herhaalmedicatie. U hoeft zelf geen herhaalrecepten meer aan te vragen.

 

Hoe werkt de Herhaalservice?

  • De apotheek houdt in de gaten wanneer uw medicijnen opraken.
  • Ongeveer twee weken voordat uw medicijnen op zijn, vraagt de apotheek een herhaalrecept aan bij uw huisarts. U ontvangt hiervan een bericht per e-mail (of per post indien u niet beschikt over een e-mailadres).
  • Wij maken uw medicijnen klaar, voordat uw voorraad opraakt.
  • U ontvangt een nieuw bericht als de medicijnen klaar staan om af te halen of worden thuisbezorgd.

 

Voor welke medicijnen is de Herhaalservice bedoeld?

Voor alle medicijnen die u lange tijd en volgens een vaste dosering gebruikt.

 

Hoe krijg ik mijn medicijnen thuis?

U kunt uw medicijnen bij de apotheek ophalen, via onze Afhaalautomaat of aan de balie. Mocht u slecht ter been zijn of uw medicatie om een andere reden niet op kunnen halen, dan kunnen wij deze ook bij u thuis bezorgen. Als u hiervoor kiest, vragen wij u om op het afgesproken tijdstip thuis te zijn.

 

Normaal kom ik mijn medicijnen altijd halen, kunnen ze ook eenmalig bezorgd worden?

Dat is geen probleem. Met één telefoontje of mailtje naar de apotheek is dat geregeld.

 

Ik gebruik meerdere medicijnen en wil die graag allemaal tegelijk ontvangen. Kan dat?

Het kan zijn dat u van uw medicijnen verschillende hoeveelheden op voorraad heeft en deze daardoor op verschillende momenten op zijn. Bij starten van de Herhaalservice vragen wij u daarom uw medicijnen te tellen, zodat wij de voorraden gelijk kunnen trekken. U krijgt dan eenmalig aangepaste hoeveelheden van uw medicijnen, om zo de medicatie gelijk te laten lopen. In het vervolg krijgt u dan uw medicijnen allemaal tegelijk geleverd.

Ook als u al deelnemer bent aan de Herhaalservice, kan het voorkomen dat uw voorraden op een bepaald moment niet meer gelijk lopen en u ze dus weer op meerdere momenten geleverd krijgt . Als u liever alles weer in één keer wilt ontvangen, kunt u contact opnemen met de apotheek. Wij zullen dan opnieuw de voorraad van al uw medicijnen gelijkschakelen.

 

Wat moet ik doen als ik op vakantie ben, op het moment dat mijn medicijnen klaarstaan?

Als u in de week dat uw medicijnen worden klaargezet of bezorgd niet thuis bent, neem dan ruim op
tijd contact met ons op. Dan zullen we de levering vervroegen.

 

Wat moet ik doen als mijn medicijnen te vroeg op zijn?

In principe heeft u altijd ruim voldoende medicijnen tot aan de volgende automatische levering. Mocht het toch voorkomen dat een medicijn eerder op is, neem dan contact op met uw apotheek. Wij zorgen voor een passende oplossing.

 

Wat moet ik doen als ik nog voldoende medicijnen heb?

Neem in dat geval contact op met uw apotheek. Wij gaan vervolgens met u na hoe het komt dat onze gegevens niet kloppen met uw voorraad. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de dosering is gewijzigd. Wij passen dit aan en spreken een nieuwe leveringsdatum met u af.

 

Wat moet ik doen als ik een nieuw herhaalmedicijn krijg voorgeschreven?

Bij een nieuw medicijn krijgt u van uw huisarts in de eerste instantie een recept voor twee weken mee. Bij inlevering in de apotheek informeren wij u over de werking en het gebruik van het medicijn. Bij het tweede recept kunt u eventuele vragen die u nog hebt aan ons stellen. Vanaf de derde verstrekking kunnen wij uw nieuwe medicijn automatisch leveren, dus via de Herhaalservice. Ook dan kunt u uiteraard altijd met uw vragen bij ons terecht!

 

Wat moet ik doen als de dosering verandert?

Wij verzoeken u elke verandering aan ons door te geven. Wij zorgen er dan voor dat de automatische levering van uw medicijnen aan de nieuwe situatie wordt aangepast.

 

Wat moet ik doen als ik met een medicijn moet stoppen?

Geef dit altijd aan ons door. Wij passen uw dossier aan en de automatische levering voor dit medicijn wordt vervolgens stopgezet. De voorraad die u nog had, kunt u ter vernietiging afgeven in de apotheek.

 

Wat gebeurt er met medicijnen die al klaargezet en gedeclareerd zijn, maar die ik niet meer nodig heb?

Als u er medicatie voor u klaarstaat die u niet meer nodig heeft, bijvoorbeeld omdat u ermee gestopt bent, dan zullen wij deze terug nemen in onze voorraad. Mocht deze medicatie al bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd zijn, dan zullen wij de declaratie terugdraaien en de kosten terugbetalen aan uw zorgverzekeraar, die de kosten weer met u zal verrekenen.

 

Wat zijn de voordelen van de Herhaalservice voor mij?

  • U hoeft geen herhalingsrecept aan te vragen bij de arts
  • U hoeft maar een keer naar de apotheek
  • Uw geneesmiddelen staan klaar wanneer u langs komt

 

Hoe zet ik de Herhaalservice stop?

Met uw huisarts is afgesproken dat de Herhaalservice de te volgen werkwijze is voor alle medicatie die ervoor in aanmerking komt. Mocht u desondanks niet langer aan de Herhaalservice deel willen nemen of deze om een andere reden stop willen zetten, dan kunt u dat aan ons doorgeven, het liefst schriftelijk of via e-mail. Wij zullen dan zorgen dat de Herhaalservice stopt en brengen uw huisarts daarvan op de hoogte. Vervolgens kunt u uw medicijnen dan weer op de oude manier aanvragen bij uw huisarts als ze op zijn.

 

Waar kan ik terecht?

Mocht u nog vragen hebben, kom dan gerust langs in uw apotheek. U kunt ons natuurlijk ook bellen of mailen.